ahkionpohjan vaihto

Ensin aiotaan 10 kuukauta. Sitten laitetaan töpinäksi.

Nyt kauhistuttaa, se pohja on niin ohutta että se menee rullalle.

Nyt on turha pelätä, pohja on irti ja etupuu korjattu.

Se menis niinku näin, etupuu jää maalaamatta altapäin, siihen ei nyt ole aikaa.

Se pohja on siis niin ohutta, että se kuultaa läpi. Puuosien ja pohjan välissä on akrylaattitöhnää, kahdella ruuvilla on hyvä aloittaa.

Täähän näyttää hyvältä, töhnää koko pituudelta.

Uudet jalakset paikallaan. Aloitin leikkaamaan ylimääräistä muovia pois, mutta kannattaa oottaa, että akrylaattitöhnä on kuivunut.

KYLLÄ!! pelottaa, että kestääkö. En ole ehkä tarpeeksi rohkea grammariksi.

KYLLÄ!! otan mukaan paljon teippiä, jos tulee reikiä.

KYLLÄ! kun miehen ahkionpohja vaihdetaan, ostan myös itselleni varmuuden vuoksi myös paksumman pohjan.

Mainokset

24 thoughts on “ahkionpohjan vaihto

  1. Pistä sinne sisään ohut vanerilevy, sen voi ottaa pois actionin jälkeen.,(3mm, ei paina juuri mitään), siihen suoralle osuudelle vain.

  2. Voi kestääkin, jos et pistä kanamunia alimmaiseksi. Se on aika hyvä alusta muuhunkin käyttöön.

    • Tämän keskikokoisen ahkion pohjan pituus on 150 senttiä. Sitten on olemassa yksi lyhyempi ja yksi pidempi. Itse ahkio on vähän pidempi kuin pohja, mutta ei paljon.

  3. Haltilla joskus yksi kaveri yöpyi ahkiossaan, siinä oli jonkinlainen teltta päällä. Ja lukuvalo! Sitä vaan mietin.

    • Se ajatus on viehättänyt minuakin, mutta sitten sen ahkion pitää olla aika iso ja sitten siitä pitää ottaa kaikki tavara aina yöksi pois. Miksi ei vaan laita majoitetta hangelle ja sitten on kamat nätisti järjestyksessä siinä ahkiossa.

  4. Hah…Testasi Maria kerran minun ahkiovirityksen, kyllä siihen juuri ja juuri sopi makuulleen 🙂

  5. Meillä oli 2 isoa kassia, joten sivuun siirto olisi helppo nakki. Hieman isommassa ahkiossa ei pyöri pois patjalta. Tällä kaverilla oli ilman pohjaa oleva teltta.
    Ovatko ne jr27 syvennykset sivuilla kuitenkin juuri nukkujaa varten, muuta en ymmärrä. Painon kevennystä niillä ei juurikaan saavuteta.

  6. Kaikki tavarat yöksi pois helppoa kun ne ovat kahdessa kassissa, justiin sopivissa ahkioon. Myös siirto tupaan on simppeliä.
    Kaukalosta ei pyöri pois nukkuessa, eipä silti, Hollannin armeijan bivystäkään ei pääse pois kun siihen on integroitu patja samaan. Se toimii aika hyvin. (Varusteleka)
    Niitä sivujen upotuksia en ymmärrä. Toivottavasti et menettänyt yöuniasi.
    Koetan tehdä omani suorilla sivulaudoilla

    • Elä hyvä mies tee suorilla sivulaidoilla. Sinne mahtuu enemmän tavaraa kun se muoto on antava, ns leviävä. Ja se on huomattavasti KAUNIIMPI kun se muoto on sellainen. Ja paljon hankalampi tehdä, se suora on liian helppo, et pääse ollenkaan tuskailemaan 😀

      Minullakin on tavarat isossa kassissa.. Mutta siihen kassiin tulee epäjärjestys kun sitä enemmän liikuttaa ja ottaa sieltä pois kriittisiä tavaroita.. Sitten mulla on se laatikko, se on hyvä se, yksinkertaistaa ruokailuja, kriittiset tavarat hyvin näkyvillä.

      https://mariaariam.wordpress.com/2011/03/25/laatikko-ahkioon/

  7. Mistäs tiedät hartiani, vallankin kun aina nukun kyljelläni. Se sivulautasyndrooma: eikös se pullottava kuorma ota lumeen jos mennään pehmeämmässä ja sitten vielä kyljellään, siis ahkio.
    Varmaan on naisen suunnittelema tuo jr27, tai ainakin määrännyt muodot,(vrt. naisen lantio), Kuten sanottu, olet valovuoden edellä minua ahkionvetohommissa, joten en sano, että ahkio non niiltä osin väärin suunniteltu. Suora sen pitää olla. Naisen kuuluu olla mutkikas, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. (Tähän kuuluu leveästi hymyilevä hymiö)

  8. Ei muuten selvinnyt! Kaikki muu, mutta ei sitä sivu-upotusta. Ja toinen kysymys: Irroitetaanko ne vetoaisat, vai pannaan kaksinkerroin kuljetuksen aikana? Nehän ovat 2m pitkiä.
    Jarrun suunnittelu hyvässä mallissa.?! Ehkä

    • Siis mulle on suomennettu mitä sä tarkoitit 🙂 Eli miksi siinä keskellä on se madallus. Sehän on kaunis! Ja kun ahkio on leveä edestä, niin ei siitä tule lunta sisään, ei ole vielä tähän mennessä tullut. Ja siellä ahkiossahan on myös tavaraa, sekin estää turhan lumen pursuilun sisään.

      Ja ahkio on leveä ja jos laittaa raskaan tavaran alas, niin se ei teoriassa kellahda. Ja jos siinä on noin 25 kiloa tavaraa ja se ahkio painaa sen nelisen kiloa ja sun täytyy kantaa se kainalossa Tampereen rautatieasemalla kun vaihdat laituria, niin kiität itseäsi, ettei se paina turhia.

      Kyllä, vetoaisat irrotetaan, ne on kiinni klemmareilla. Klemmareiden kannattaa olla laatua paremmat, muuten menee vakavasti hermo. Paskat klemmarit ei pidä, ne nuljahtelee. Aisojen päihin kannattaa laittaa sellaista mustaa teippiä, (sellaista mitä laitetaan vaikka jääkiekkomailaan) aiheuttaa kitkaa, laitat yhtäpitkästi molempaan, sitten myös tiedät miten syvälle siihen putkeen laitat sen ahkion aisan, niin niistä tulee yhtäpitkät, niin ahkio tulee nätisti perässä.

  9. Mua pelottaa aivan älyttömästi toi pohja. Leikkasin puukolla noi ylimääräiset pois ja se tylsä puukko leikkasi tuota pohjaa kuin juustoa..

  10. Kyllä kyllä, ei ole tarkoitus puuttua mitoitukseen ollenkaan, edelleenkin menevät ahkiot sisäkkäin. Syvennyksistä säästyvä paino on luokkaa 400g.
    Aisahomma selvisi, näin oletinkin sen menevän. Kestääkö käyttämäsi putki kylmässä taittamisen ahkion päälle?
    Siitä pohjasta, etkö ehdi testaamaan sitä? Miten olisi ihan pieni , pohjan kokoinen, vanerinpala mukaan, pöytänäkin pelaisi, 500g
    Siirtoihin kaljankuljetuskärryt??Mihin nekin saisi jemmattua.

    • Kyllä, putki kestää, siis se musta paineputki erittäin hyvin kaikenlaisen venkutuksen ja taittamisen myös kovissa pakkasissa. Mutta silloinhan se lasikuituputki ei kannata olla ihan loppuun asti työnnetty, muuten se murtuu.

      En ehi testailemaan, huomenna aikaisin on lähtö. Tällä luonteella ei kauan jaksa murehtia, se menee hyvin, mutta yhdenkään kiven yli sitä ei voi vetää eikä minkään tökin yli.

      Joo, kaljankuljetuskärrystä saisi varmaan tehtyä siirtoihin renkaat. Viimeksi armahtivat esim Oulun bussiasemalla, ajoivat ihan sen seuraavan bussin viereen linja-autolla.

  11. Onko sinulla sitä kylmäaerosolia, ota pikku näytepala ja jäähdytä se , murtuuko helposti, jos ei, no problem. Nestetyppi olisi liian rajua kokeiluun.
    Pakastin, -20 jos murtuu, älä lähde ollenkaan.
    Elektroniikkamiehet tietävät tuon aerosolin.

    • Olisin kovin mutuvarma, että se kestää pakkasta, mutta ei terävää viiltoa. Sehän on ihan samaa ainetta kuin aiempi ahkion pohja. Jos tulee kovat pakkaset niin teen siihen vedestä jääpohjan 😀 (yksityiskohdat on vielä vähän auki).

  12. No sitten älä murehdi! Ja se jääpohja muuten on hyvä kun se on tekstiiliin tehty, eli kankaaseen. Huono nollakelissä.
    Nauti upeasta reissusta, minäkin päätin jo nyt ensi talven tammikuussa mennä tunturiin. Meidän jumppavetäjä taitaa tulla mukaan, aika sissi tuntuu olevan, näki kuvat sieltä, eikä ole ollut moiseen mahdollisuuksia, nainen, muuten. Lähtee vappuna Haltille.
    Mutta monta muuta reissua on ennen sitä, prätkällä ja ilman.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s